مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب تفسیر سوره بلد؛ دلداری پیامبر با وعده فتح مکه
امتیاز کاربران 5.0

تولیدگر متن

علی بهاری هستم. از تاریخ 25 اردیبهشت 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 520 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
تفسیر سوره بلد؛ دلداری پیامبر با وعده فتح مکه

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ شنبه, 09 اردیبهشت 02

معنایی دیگر برای آیه: (و انت حلّ بهذا البلد)


بعضى گفته‌اند: جمله (و انت حل بهذا البلد) جمله معترضه‌ای است که میان سوگند و آن چه به خاطرش سوگند خورده شده فاصله انداخته است. [یعنی خداوند می‌گوید قسم به این شهر - همان شهری که تو در آن هستی - که ...]. و منظور از کلمه «حل» هم حُلول کردن و اقامت داشتن نیست، بلکه مراد، کسى است که مردم حرمتش را نگه ندارند. 


تفسیر کشاف اما نظر دیگری دارد. او معتقد است جمله معترضه‌اى که بین قسم و متعلق آن قرار گرفته (و انت حل بهذا البلد) است. یعنى بعد از آنکه به شهر مکه سوگند خورد، به عنوان جمله معترضه مى‌فرماید: «در دشمنى مشرکین با تو همین بس که حرمت پیامبر با عظمتی چون تو را - که مکه به حرمت تو حرمت پیدا کرده و ساکنانش به خاطر آن حرمت، صید را شکار نمى‌کنند و برگ درخت را براى چریدن حیوانات خود نمى‌ریزند - نگه نمی‌دارند و بیرون کردن و کشتنت را حلال مى‌دانند.»


کشاف ادامه می‌دهد: نیز می‌توانیم بگوییم نخست با سوگند خوردن به مکه (شهر ولادت پیامبر) به او دلداری داد و گفت زندگی هیچ انسانى خالى از سختی و رنج نیست و سپس به عنوان جمله معترضه و برای تکمیل دلداری به او فرمود: (و انت حل بهذا البلد) یعنى تو به زودى در این شهر اقامت می‌کنی، در حالى که بر سر دشمنانت فرود می‌آیی و آنها را به سزای کارهایشان می‌رسانی.  


نتیجه این تحلیل این است که بگوییم کلمه (حِل) در مقابل (حرم) است و چون حل به معناى اسم فاعل است، طبیعتا معنایش (مُحِلّ) در مقابل (مُحرِم) خواهد بود. یعنی ما به زودى در فتح مکه این شهرِ حرام را براى مدتى حلال می‌کنیم تا بتوانى با کفار آزادنه بجنگی. 

----------------------------------------------------------------

مشاهده دیگر مطالب مرتبط:

تفسیر سوره بلد؛ منظور از فَلا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ چیست؟

تفسیر سوره بلد؛ تشخیص خیر و شر با الهام الهی

تفسیر سوره بلد؛ کارکرد دو چشم، زبان و دو لب

تفسیر سوره بلد؛ منظور از یَقُولُ أَهْلَکْت مَالاً لُّبَداً چیست؟

تفسیر سوره بلد؛ منظور از أَ یَحْسَبُ أَن لَّمْ یَرَهُ أَحَدٌ چیست؟

تفسیر سوره بلد؛ منظور از لا اقسم بهذا البلد و انت حل بهذا البلد چیست؟

تفسیر سوره بلد؛ دعوت دیگران به صبر و ترحم

تفسیر سوره بلد؛ اصحاب یمین و اصحاب مشئمة

تفسیر سوره بلد؛ فقیر خاک نشین

تفسیر سوره بلد؛ منظور از فَکُّ رَقَبَةٍ چیست؟

تفسیر سوره بلد؛ منظور از ایَحْسَبُ أَن لَّن یَقْدِرَ عَلَیْهِ أَحَدٌ چیست؟

تفسیر سوره بلد؛ منظور از لَقَدْ خَلَقْنَا الانسنَ فى کَبَدٍ چیست؟

تفسیر سوره بلد؛ منظور از وَ وَالِدٍ وَ مَا وَلَدَ چیست؟

تفسیر سوره بلد؛ چند رای دیگر درباره تفسیر وَ وَالِدٍ وَ مَا وَلَدَ

تفسیر سوره بلد؛ منظور از بلد کجاست؟

تفسیر سوره بلد؛ خلقت انسان همراه با رنج و سختی

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما