مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب تفسیر سوره بلد؛ دعوت دیگران به صبر و ترحم
امتیاز کاربران 5.0

تولیدگر متن

علی بهاری هستم. از تاریخ 25 اردیبهشت 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 520 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
تفسیر سوره بلد؛ دعوت دیگران به صبر و ترحم

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ شنبه, 09 اردیبهشت 02

(ثُمَّ کانَ مِنَ الَّذِینَ ءَامَنُوا وَ تَوَاصوْا بِالصبرِ وَ تَوَاصوْا بِالْمَرْحَمَةِ، تا از آن کسانى شود که ایمان آوردند و یکدیگر را به صبر و ترحم سفارش‌ کردند)


کلمه (مرحمة) مصدر میمى از ماده رحمت است [مصدر میمی نوعی از مصدر است که معمولا بر وزن مَفعَل می‌آید و البته گاهی هم بر وزن مَفعَلَة. اینجا مورد دوم به کار رفته است. توضیح بیشتر می‌خواهید؟ به کتاب‌های ادبیات عرب مراجعه کنید. کلاس عربی نیست که!] و کلمه (تواصوا) از مصدر (تواصى) است. تواصى به صبر یعنی افراد به یکدیگر سفارش کنند که در اطاعت خدا صبوری کنند و با فقیران مهربان باشند. 


[البته مهربانی با فقیران غیر از کمک کردن به کسی است که 365 روز سال در خیابان جلویت را می‌گیرد و می‌گوید: «داداش بیست تومن میدی من برگردم شهرمون.» یکی از اینها مدتی پیش جلویم را گرفت و گفت: «لطفا سی تومن کمک کنید واسه داروی شوهرم. جانباز شیمیایی والفجر نُه هستند.» گفتم: «این سی تومن خدمت شما ولی والفجر بعد از هشت، دیگر تمدید نشد.»]
 

جمله (ثم کان ...) به جمله (اقتحم) عطف شده است. تقدیر کلام این است: (فلا اقتحم العقبه و لا کان من الذین امنوا ...، نه در عقبه‌اى قدم نهاد و نه از کسانى بود که ایمان آوردند). بعضی مفسران درباره این جمله و اینکه به کجا عطف مى‌شود سخنان بى‌فایده‌اى گفته‌اند که به همین جهت از پرداختن به آن خودداری می‌کنیم. [خوب اول باید نقل و سپس نقد شود تا به این نتیجه برسیم که بی‌فایده‌اند. اگر یک نفر درباره دیدگاه‌های نویسنده المیزان هم همین را بگوید چه؟]


----------------------------------------------------------------

مشاهده دیگر مطالب مرتبط:

تفسیر سوره بلد؛ منظور از فَلا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ چیست؟

تفسیر سوره بلد؛ تشخیص خیر و شر با الهام الهی

تفسیر سوره بلد؛ کارکرد دو چشم، زبان و دو لب

تفسیر سوره بلد؛ منظور از یَقُولُ أَهْلَکْت مَالاً لُّبَداً چیست؟

تفسیر سوره بلد؛ منظور از أَ یَحْسَبُ أَن لَّمْ یَرَهُ أَحَدٌ چیست؟

تفسیر سوره بلد؛ منظور از لا اقسم بهذا البلد و انت حل بهذا البلد چیست؟

تفسیر سوره بلد؛ اصحاب یمین و اصحاب مشئمة

تفسیر سوره بلد؛ فقیر خاک نشین

تفسیر سوره بلد؛ منظور از فَکُّ رَقَبَةٍ چیست؟

تفسیر سوره بلد؛ منظور از ایَحْسَبُ أَن لَّن یَقْدِرَ عَلَیْهِ أَحَدٌ چیست؟

تفسیر سوره بلد؛ منظور از لَقَدْ خَلَقْنَا الانسنَ فى کَبَدٍ چیست؟

تفسیر سوره بلد؛ منظور از وَ وَالِدٍ وَ مَا وَلَدَ چیست؟

تفسیر سوره بلد؛ چند رای دیگر درباره تفسیر وَ وَالِدٍ وَ مَا وَلَدَ

تفسیر سوره بلد؛ منظور از بلد کجاست؟

تفسیر سوره بلد؛ دلداری پیامبر با وعده فتح مکه

تفسیر سوره بلد؛ خلقت انسان همراه با رنج و سختی

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما